Canal Estreta (220 mts. 65º) - Gra de Fajol Petit (2.563 mts.)

El 31 de març del 2010 ens escapem per fer la nostra segona canal, aquesta una mica més tècnica.

La dificultat depèn molt de les condicions de neu i gel de la canal, nosaltres la trobaren justeta de neu i amb poc gel sobretot al tercer ressalt, amb mes neu i gel hagués sigut mes fàcil, però encara i així es pot considerar d'iniciació.

L'aproximació es curta, deixem el cotxe al revolt de la carretera que puja a l'estació de Vallter 2000, just on comença el senderó del GR que porta al Refugi d'Ulldeter. Abans d'arribar-hi, i després de superar una forta pujada trobem una cruïlla on prenen el corriol cap l'esquerra que davalla i travessa una de les pistes d'esquí de l'estació. Davant nostre s'alça la cara nord del Gra de Fajol Petit, i al bell mig de la paret, reconeixem fàcilment la Canal Estreta.

La canal comença amb una rampa de neu, d'uns 45º-50º. En aquest punt ens encordem, l'objectiu es practicar i agafar destresa en anar encordats. Arribem al primer ressalt de glaç d'un metre i 60º d'inclinació. Al costat dret trobem un pitó on muntem la reunió. Comença el Ramon, al principi costa però de seguida ja li trobo el tacte, i guanyo confiança, clavar piolets (intentant que sigui d'un sol cop), pujar peus, i torne-mi, fàcil i molt disfruton. Un cop superat i uns metres mes amunt, trobem la segona reunió abans del segon ressalt. Equipat amb un espit i un parabolt. Asseguro a la Nuri, que li costa una mica, li falta confiança, però ho supera sense gaire patiment.

El segon ressalt, tot dos el van trobar mes fàcil. IMPORTANT un cop superat el tram mes complicat ja podem començar a buscar on muntar la reunió, ja que la corda de 50 mts. i crec que una de 60 tampoc arribaria a la reunió del tercer ressalt. Nosaltres no ha vam tenir en compte, i un cop hem vaig adonar de l'error vaig tenir que baixar uns metres per buscar un lloc per muntar la reunió. Idealment amb un friend petit i un pont de roca pots muntar la reunió, millor al costat esquerra. Jo vaig improvisar una reunió al costat dret sobre una petita base de roca, amb els dos piolets ben enfonsats.

La Nuri un cop superat el segon ressalt, va fer d'una tirada fins la balma del tercer ressalt, on trobem tres parabolts per muntar la reunió. Lloc perfecte per fer un riuet ;-).

El tercer ressalt 65º el trobem amb poc gel, i el tenim que superar amb mixte, molta roca i poc gel, però el superem sense problemes. Improvisem una reunió a la esquerra de la canal, per poder fer fotos. En aquest punt ja hem superat les dificultats, i només queda una primera rampa de neu d'uns 55º d'inclinació, que va perdent inclinació fins a la cresta somera.

Prenem la cresta a l'esquerra per fer les fotos amb la creu del cim. Per tornar nomes cal davallar la cresta a la dreta fins el coll que separa el Gra de Fajol Petit del Gra de Fajol. No sabem si vam agafar el senderó correcte, de fet vam agafar el primer que vam trobar, amb els primers metres força inclinats on cal extremar les precaucions. Ens trobem un tros molt gelat, i decidim amb bon criteri anar mes a la esquerra on trobem la canal mes ampla amb neu i segurament el camí mes adient de baixada.

En resum una canal molt disfrutona i fàcil, perfecte per iniciar-se. Cal anar encordats, encara que ens van trobar un paio que anava sol, i que la va fer en 45'. Nosaltres vam trigar 3 hores ben bones.